Dlaczego moda jest zjawiskiem kulturowym?
Istnieje szereg cech kultury, które pomagają nam potwierdzić, że moda jest przejawem kultury. Po pierwsze, kultura jest wspólna dla grupy ludzi i jest zmienna, doskonale dostosowuje się do środowiska, w którym się znajduje. Jeśli ekstrapolujemy to na modę, możemy nawiązać do ślubu, wyjścia na plażę, do pracy lub szkoły. Są to trzy różne sytuacje, w których grupa ludzi spotyka się, aby wykonywać różne czynności i w każdym z tych miejsc obowiązuje zupełnie inny dress code. Czy nie poszłabyś na wesele lub do pracy w bikini? Cóż, wynika to z idei kultury, którą sobie przyswoiliśmy.
Kolejną wspaniałą cechą kultury jest ciągłe uczenie się i kontynuowanie jej dzięki przekazywaniu wiedzy z pokolenia na pokolenie, typowe zdanie matki czy babci „weź kurtkę, bo będzie zimno” może posłużyć jako przykład w tym przypadku, dlaczego wiesz, jak powinieneś się ubrać w każdej sytuacji, jeśli nie dlatego, że ktoś cię tego nauczył?
Innowacje i technologia mają bezpośredni wpływ na kulturę, a więc również na modę! Znajdujemy się w takim momencie historii, w którym ubrania nie są już szyte na miarę lub na zamówienie, jak to miało miejsce w poprzednich stuleciach. Ewolucja kulturowa i ekonomiczna doprowadziła również do ewolucji tego sektora, co doprowadziło do obecnej nadprodukcji seryjnej i nieskończonej ilości opcji, które znajdujemy, gdy chcemy kupić określone ubranie.
Moda związana z określonymi tradycjami.
Bardzo prostym sposobem na pokazanie intymnego związku między modą a kulturą jest mentalne skojarzenie, jakie czynimy z pewnych ubrań, stylów lub odzieży z konkretnymi ludźmi, grupą kulturową lub sytuacją.
Na przykład, kobieta ubrana w suknię flamenco kojarzy nam się z kulturą hiszpańską, a konkretnie andaluzyjską, ponieważ w naszej wyobraźni bezpośrednio kojarzymy ten strój z tą właśnie kulturą.
Innym przykładem są tradycyjne stroje niektórych wsi lub obszarów naszego kraju. Niemal natychmiast rozpoznajemy, skąd pochodzi dana osoba, jeśli spojrzymy na strój regionalny.
Inną sytuacją, którą możemy wykorzystać do zidentyfikowania tego powiązania pojęć, są wesela, jak już wcześniej wspomniałem. W zależności od konkretnej kultury, używana odzież ma pewne cechy charakterystyczne. Zobaczyliśmy kilka miesięcy temu, jak powinniśmy się ubrać na ślub w naszym kraju, jakich tradycji zazwyczaj przestrzegamy i widzimy, że bardzo różnią się one od ślubów hinduskich, balijskich czy hawajskich i to nie tylko obrządkiem, ale i ubiorem związanym z każdą z tych kultur.
Co więcej, kultura to nie tylko pewien obszar geograficzny, ale także pewien moment w historii, a ten bardzo łatwo określić dzięki modzie. Jaki obraz przychodzi mi na myśl, gdy mówimy o latach 20-tych? Sukienki z charlestona, pióra i boa. A co jeśli wspomnimy o latach 70-tych?
W ten sposób uświadamiamy sobie, że moda pomaga nam bardzo łatwo zidentyfikować pewną kulturę, ponieważ jest jej częścią, w istocie doszła do punktu, w którym moda stała się synonimem kultury, tożsamości osobistej, ponieważ pomaga nam wyrazić siebie, wyróżnić się.
Subkultury i styl.
Zawsze identyfikowaliśmy pewne podgrupy kulturowe dzięki ubraniom, które zwykle noszą. Moda jest bardzo ważną cechą subkultur. Do najbardziej znanych należą zespoły rapowe i hiphopowe znane z workowatych ubrań, chust, kapeluszy i łańcuchów; hipsterzy z ich silną tożsamością kulturową, koszulami w kratę, chudymi spodniami powyżej kostki i okularami w szerokich oprawkach.